Interaktívna tabuľa v praxi
Učebnice pre národnostné školy
na juhu Slovenska. Téma a jej podobné „otravujú“ vzťahy medzi susednými
štátmi Slovenska a Maďarska, ale aj ľudí na národnostne zmiešanom
území po oboch stranách spoločnej
hranice. Atmosféra, ktorá určite nepôsobí stimulačne ani na vzdelávací
proces v školách v týchto
oblastiach.
Naše mestečko leží
v slovensko-poľskom pohraničí. Ako my, teraz už občania Európskej únie,
vnímame nové susedské vzťahy? Ako zasahujú do výchovno-vzdelávacieho procesu v
našich školách? Otázky, ktoré v našom meste vyznievajú ako keby zbytočne.
Päť partnerských poľských miest, s ktorými máme podpísanú zmluvu
o vzájomnej spolupráci a množstvo ďalších miest a obcí,
s ktorými úzko spolupracujeme, ďalej bohaté aktivity Poľsko-slovenského
domu v Bardejove, živé kontakty medzi samosprávnymi orgánmi, ale aj rôznymi spoločenskými organizáciami
a školami na oboch stranách spoločnej hranice sú toho najlepším príkladom.
Práve do poslednej kategórie patrí
aj spolupráca medzi Gymnáziom L. Stöckela v Bardejove a Liceom Jána
Kochanovského v Muszyne. Spoločné projekty, exkurzie, kultúrne
a spoločenské aktivity, spoločná partnerská škola v Nemecku
a vzájomné metodické stretnutia učiteľov už majú viacročnú tradíciu
a postupne získavajú aj širší regionálny charakter.
Posledný štvrtok 3. decembra 2008
bolo na Gymnáziu L. Stöckela ešte rušnejšie ako obyčajne. Na množstvo
robotníkov, ktorí už finišujú na stavebných prácach v podkroví, aj na hluk
stavebných strojov si už študenti
zvykli, ale teraz to bolo niečo iné a sviatočnejšie. Gymnázium L. Stöckela
pod patronátom predsedu Prešovského samosprávneho kraja MUDr. Chudíka
pripravilo medzinárodný metodický seminár pod názvom Interaktívna tabuľa
v praxi.
Pojem
interaktívna tabuľa na slovenských
školách skloňujú väčšinou
díleri učebných pomôcok. Vzhľadom na
finančnú
náročnosť ponúkaných produktov ostáva
práca s ňou spravidla len
v teoretickej úrovni, alebo len v obmedzenom
využití. Že na každý zámok existuje kľúč, sa pokúsili
ukázať pedagógovia Gymnázia L. Stöckela práve na tomto medzinárodnom metodickom
seminári.
Krátko
po 8. hodine ráno privítal
riaditeľ GLS RNDr. Marcel Tribus 10 učiteľov a riaditeľov
stredných
a základných škôl z oblasti
poľskej Muszyny, kolegov zo SPŠ
v Bardejove a domácich učiteľov a odovzdal pozdrav
predsedu PSK.
Metodický seminár potom slávnostne otvoril
vedúci oddelenia školstva MsÚ v Bardejove
Ing. Miroslav Bujda.
Slávnostné otvorenie bolo krátke,
veď každý sa tešil a bol zvedavý na 3-hodinový prezentačný program, na
ktorý sa pripravili 14 učitelia GLS v 16 vlastných prezentáciách
praktického využitia interaktívnej tabule vo svojich predmetoch. Počas prvej
prezentačnej hodiny videli účastníci seminára
prácu s interaktívnou tabuľou priamo na 6 vyučovacích hodinách so
žiakmi (na matematike, informatike, chémii, dejepise, anglickom a nemeckom
jazyku).
Druhá a tretia prezentačná hodina už prebiehala
v multimediálnej učebni len pre pedagógov. Na programe boli približne
10-minútové prezentácie ďalších možností využitia interaktívnej tabule na
hodinách biológie, geografie, fyziky, ruského, anglického, nemeckého a
slovenského jazyka, dejepisu i občianskej náuky. Podľa slov poľských hostí i kolegov zo SPŠ ich všetky
tieto prezentácie zaujali a inšpirovali, a čo najskôr by ich chceli
zaviesť u nich v škole. O tom, že to neboli len frázy zo slušnosti
k hostiteľovi, svedčili aj konkrétne technické a praktické otázky
týkajúce sa práce s interaktívnou tabuľou.
Napätie
a adrenalín v krvi po seminári poklesol aj u učiteľov, ktorí
prezentovali svoje technické a pedagogické schopnosti a skúsenosti.
Nečudo, veď s interaktívnou tabuľou
pracujú väčšinou len 2 – 3 týždne. Zaškolenie absolvovali na kurze koncom
augusta, potom sa objednalo technické zariadenie, chvíľu trvalo, kým sme ho
nainštalovali, a nakoniec bolo potrebné upraviť vyučovacie hodiny podľa
„voľnej“ tabule. Napriek tomu si za tento krátky čas na Gymnáziu L.
Stöckela vyskúšalo interaktívnu tabuľu na niekoľkých hodinách takmer 30 pedagógov vo veku 25 – 64 rokov.
Jej obľúbenosť a používanie, dá sa povedať, rúca mýty o tom, že moderná
počítačová technika môže byť len doménou mladých, a že ženám patrí do ruky
len vareška.
Úspech seminára nie je len v tom, že sme pre školu kúpili 6
lacnejších technických foriem interaktívnych tabúľ, ale aj to, že učiteľom
v posledných rokoch nechýbala chuť pracovať s počítačmi,
dataprojektormi, pripravovať si vlastné prezentácie, či zháňať nové z vonku.